Se poate să vă surprind de această dată cu al meu subiect dar, credeți-mă, merită, mai ales dacă sunteți părinți și/sau profesori. Astăzi voi scrie despre matematică și matematicieni, mai precis despre unul dintre cei mai minunați profesori din viața mea de elev, profesorul de matematică din liceu. Acesta își lansează săptămâna viitoare,  vineri 15 noiembrie 2018, la RomExpo, o carte de matematică mai ALTFEL, adică un manual intitulat „Didactica domeniului științe în învățământul preșcolar”, editura PRO Universitaria, care-i ajută pe copii, prin intermediul educatorilor și părinților, să descopere frumusețea acestei științe sau limbi universale, cum doriți să-i spuneți. Se pare că vrăjitoarea din povestea de demult este o zâna bună 🙂  , dar neînțeleasă sau pusă greșit pe tabla vieții noastre de la școală. 

    

Recunosc că nu am fost o elevă îndrăgostită de matematică și asta pentru că, până la liceu, n-am avut educatorul potrivit care să-mi arate frumusețea ascunsă a acestei materii. Pe scurt, cred că va pot spune următoarele..  astăzi, acum, fostul meu profesor din liceu, dr. profesor Costel Chites, le face juniorilor cel mai frumos cadou posibil: le dăruiește cheia cunoașterii. Poate vi se pare că spun vorbe mari, dar cei ce „au rămas cu sechele” din cauza acestei materii, înțeleg ce spun.

 Cine este el? Un profesor ce-și poartă titulatura cu încredere și respect pentru copii, pentru valorile reale pentru care merită să trăiesti. Este profesorul indrăgostit de materia pe care o predă cu drag, despre care a scris manuale și articole publicate în tară și în  străinătate. Profesor la Colegiul Național de Informatică Tudor Vianu și lector al Universității Creștine Dimitrie Cantemir, proaspăt prodecan, acest om este un educator cu har și pasiune, precum și  un „coleg mai mare” al elevilor și studenților, care-l apreciază sincer. Desi predă în Liga Mare, nu i-a uitat pe cei mici pentru că bazele reale ale cunoașterii se pun din fragedă pruncie.

Viața este o poveste frumoasă atunci când vrem asta, iar copiii noștri o percep ușor și bine când o prezentăm  astfel. Ajunși la școală, sistemul lor de valori poate fi zdruncinat pentru că.. la fel ca în orice poveste, există bine și rău, frumos și urât, întuneric și lumină. Matematica pentru unii dintre noi poate fi o poveste tristă dacă zâna bună de la școală nu o servește pe o tipsie de aur. Ei bine, de această dată cineva s-a decis să scrie povestea matematicii într-o variantă frumoasă făcând o incursiune prin istorie, cea mai tare poveste dintotdeauna, una care se scrie neîncetat. Părinții și educatorii, împreună, au posibilitatea să le arate copiilor cât de frumoasă este această știință. Cum bine scrie profesorul dr. Chiteș Costel, „creativitatea culturală a omului modern se datorează și prin accentul pus pe învățarea prin descoperire”. Copiii noștri descoperă că sunt ființe geometrice și numerice, al căror psihic poate fi reprezentat de „o serie care este formată din valori pozitive și negative”. Ca-n matematică, comparând aceste valori cu faptele noastre bune sau mai puțin bune, liberul arbitru ne dă posibilitatea să optam pentru „valori pozitive mari, caz în care vom trăi mai mult în sufletele celor care ne-au cunoscut”. Și apoi, după cum afirmă May Sarton (1912-1995), poetă, nuvelistă și memorialistă americană, matematica este „un mod de a face realitatea vizibilă”. Vizibilă le-o face și această carte copiilor începând cu grupa mică. Totul se face prin joc, jocurile inteligente fiind mesagerii cei mai potriviți. Mirajele în acest domeniu nu este bine să conducă la calcule realizate automat. Antrenarea creierului se face prin calculul minții o viață întreagă, nu prin automatisme. Copilul descoperă lumea treptat și plăcut, fără temeri. Asta arată că se poate ca școala să nu-l apese pentru că manualul și educatorul devin îndrumători interesanți și interesați de crearea unei povești de viață bună, usoară și pe înțelesul lui.

 

Reclame